En viktig del av min abstinens har varit att lära mig vara närvarande i nuet.

I nuet finns ingen stress bara tidlsöshet. – Jon Kabat Zinn

Lever jag i nuet är jag närvarande, andlig och medveten. Det är motsatsen till hur jag är när jag är i min sjukdom dvs på flykt, lever i framtiden, egoistisk och orolig.

När jag först blev abstinent var osvettiga promenader min stund att få kontakt med mig själv (och min högre kraft). Efter ett tag, fick jag gå en mindfulness kurs och min mindfulnessrutin ersatte mina osvettiga promenader. Promenad blev synonymt med svett. Jag började gå stavgång, springa och power walking. Eftersom jag fortfarande håller på att hitta ett fungerande liv efter min senaste utmattningsperiod så sa kroppen ifrån. Det var för tidigt att börja träna. Så jag gav upp. En nackdel med att ha beroendesjukdom är att jag är på eller av. Därför slutade jag helt. Det gick bra så länge jag prioriterade min längre mindfulness stunder. Men så började jag arbeta igen och även mindfulness stunderna blev kortare och kortare. Till slut blev jag stressad, rastlös och orolig i alla delar av livet.

Jag behövde ändra något. Igen. För mig är det en process att lära mig leva i tillfrisknande. Jag måste våga se på mig själv med villighet, ärlighet och kärlek. Jag måste vara villig att ändra det som inte fungerar. Om och om igen. Testa mig fram utan att döma. Nu har jag åter igen börjat prioritera mina dagliga, längre mindfulness stunder. Och jag har lagt till de korta. Jag har också återupptagit mina osvettiga promenader. Och som ett brev på posten när jag gör det som jag behöver…. Lugnet infinner sig både i själen och maten.

Jag ser att när jag blir orolig i maten är det bara ett symptom. Jag gör inte allt det jag behöver göra. Jag ser tyvärr många av mina sockersyskon som faller i samma fälla och många tar återfall på grund av det. Det gör mig lite ledsen och därför ville jag skriva om mina erfarenheter och förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan.

Först ska drogen bort. Sen behöver jag DAGLIGEN: 12 stegsgemenskapen, gå på möten, kontakt med min högre kraft bla genom att be, mindfulness och promenera, läsa 12 stegslitteratur, se till mina basbehov, planera, skriva, rutiner, vända mig utåt, göra service, mm.

Styrkekramar! 💪💙

Kia

Annonser

Min resa att leva i tillfrisknande från sockerberoende.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: