Steg 2 handlar om att inse att jag är mentalt påverkad av min drog. Drogen, oavsett vad det är för typ av drog, gör att vi inte kan lita på våra hjärnor. Definitionen på sinnessjuka är:

…att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.

Jag önskade mig att ett mirakel skulle inträffa. VARJE gång. Trots att jag gjorde exakt samma sak. Jag intalade mig att om jag bara kunde hålla min planerade diet så skulle allting i livet lösa sig. Det hade aldrig någonsin fungerat förut men den här gången då skulle jag minsann gå ner i vikt och hålla den vikten för jag var så motiverad. Och då skulle jag bli smal, lycklig, omtyckt, framgångsrik och vacker. Det handlade ju bara om karaktär, det visste jag eftersom det sa hela samhället till mig.

Jag började se det sinnessjuka redan i steg 1. Jag såg att jag gjort samma fel om och om igen. Mitt mönster var att jag frossade för att sedan svälta mig. I sin värsta form var frossandet att jag hade flera hetsätningsattacker varje vecka. Och min värsta svältperiod var när jag var tonåring och inte åt mat på två veckor, bara tuggade tuggummi. Det ledde nästan till att jag inte kom in på universitet eftersom jag knappt klarade av slutproverna i skolan.

I steg 2, så börjar sökandet efter en högre kraft. Jag har skrivit mer om min högre kraft här. Gud eller en högre kraft var det som var svårast för mig att hantera när jag kom till 12-stegsprogrammet. Jag bestämde mig att Gud var för mig Naturen. Så fort någon pratade om Gud tänkte jag Naturen och det fungerade riktigt bra när jag gjorde steg 2. Sen dess har min andliga resa fortsatt och min definition av vad min högre kraft är har också förändrats. Ett tidigare inlägg om det hittar du här.

En övning som jag fick göra i steg 2 var en sk svagövning. Många inom beroendesjukdomens värld känner till HALT. Det står för hungrig, arg, ledsen eller trött. HALT är saker som gör att vi lätt kan återuppta drogandet igen. Men för de flesta av oss finns det många fler situationer, tankar, känslor som gör att vi känner oss svaga. Ett exempel för mig är när jag känner mig annorlunda, framförallt när det handlar om att jag varken är 100% svensk eller amerikan utan någonstans däremellan. Den här inventeringen ser olika ut för oss alla och den kan vara en bra hjälp i steg 4. Att förstå vad som gör att vi känner oss svaga och därmed är en risksituation är också en viktig del i återfallsprevention.

En av de absolut viktigaste övningarna som jag fick göra i mitt stegarbete var en andlig övning. Jag frågar mig helt enkelt när jag är andlig? Ibland är det svårt med ordet andlig och då kan man tänka hur är jag när jag är precis så som jag önskar jag vore? Det handlar om tankar, känslor, handlingar, personer, platser, mfl som tillåter mig att vara precis som jag vill vara. Kärt barn har många namn. Den här övningen kan även kallas:

Jag är andlig när jag är koncentrerad, lugn, kreativ, har ett leende på läpparna helt omedvetet, känner samhörighet med världen, mycket kärlek, tillförsikt och en känsla av att trivas i nuet.

Hur är du när du är precis så som du vill vara?!!!

Styrkekramar!

Kia V.

Annonser

Min resa att leva i tillfrisknande från sockerberoende.

One Comment on “Steg 2 – mental hälsa

  1. Pingback: Verktyg – gemenskap med likasinnade | EttSockerfrittLiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: