Alltid när jag varit sjuk eller nedsatt fysiskt har jag tagit tillfället i akt att äta. Jag har ju tyckt så synd om mig själv och känt att det enda som kan få mig att må lite, lite bättre är socker- och mjölmat. Glass bara måste jag ha för jag har ju så ont i halsen. Och jag orkar ju ingenting så mackor får duga. Idag ser jag att det är en av mina risker för ett återfall i drogandet att vara fysiskt nedsatt.

Så en handlingsplan behövs. Och varför inte dela med mig av mina tankar här på bloggen?!

  1. Jag behöver börja med att förstå vad det är som händer. Jag ställer mig ett antal frågor: På vilket sätt är jag sjuk? Var har jag ont? Hur känns det? Jag har en tendens att bara tycka synd om mig själv och samtidigt inte tänka efter på vilket sätt jag är sjuk/nedsatt. Om jag har ont krävs det att jag handlar annorlunda än om jag kräks.
  2. Hur kan jag lindra symptomen? Jag som har ett beroende ska inte gå direkt på smärtstillande eller andra läkemedel utan behöver hitta nya sätt att må lite bättre. Utan inbördes ordning: ingefärste (helst egenkokat med färsk ingefära), saltvatten, kolloidalt silver*, nässpray som inte är beroendeframkallande, nässkölj, kramar, extra C-vitamin, andningsövningar, närhet till dina kära, värme, VILA, sköna kuddar, sköna kläder, mycket vatten, be om hjälp av mina nära, mindfulness, SOVA, meditation, färdiga matlådor.
  3. Vad behöver jag just nu? Oftast är svaret på den frågan att sova och vila. För mig är vila något som kan vara svårt och det behöver oftast inledas med en meditation för att komma i kontakt med mitt inre och min högre kraft.
  4. Vad kan jag sysselsätta mig med som inte är för ansträngande? Jag behöver skingra mina tankar så jag inte fokuserar på det som är fel. Det kan vara allt från att läsa en bok, lyssna på en poddcast, titta på TV, skriva, prata i telefon. Kanske mår jag bra om jag kan känna att jag gör någon nytta i hemmet. Då kan jag bestämma att jag tar hand om disken under em efter det att jag vilat mig.
  5. Jag behöver fortsätta att planera mina måltider och planera in mina energigivare. Jag behöver planera min dag så att jag vet att jag tar hand om mig själv på bästa vis, att jag ex. har tid att vila både före och efter jag gör en aktivitet.
  6. Jag behöver extra mycket meditation och mindfulness eftersom jag helst av allt vill fly från känslan av att kroppen inte fungerar. Det kan vara korta meditationer, längre kroppsskanning eller havsljud till sömns.
  7. När jag blir lite piggare behöver jag allt som oftast duscha. Kan låta självklart men det är en viktig friskfaktor för mig. Jag mår oftast mycket bättre när jag orkat duscha.
  8. Nu kanske börjar jag känna mig frisk. Då ska jag göra precis allting på en gång. Aja baja! Det är inte rätt väg att gå för då är risken att blir sjuk igen. Så fortsatt fokus på meditation och vila i några dagar till. Även om jag nu går till jobbet inser jag att det krävs att jag prioriterar bland alla mina aktiviteter. Jag kan inte göra allting jag vanligtvis orkar för jag är fortfarande skör.

* Och ett ord om kolloidalt silver. Nej du blir inte blå, iaf inte om du tar just kolloidalt silver i rätt doser. Jag dricker ibland så mycket som en dl på en dag och det är inga som helst problem med blåhet. Däremot är silvret det enda som dödar ex magsjukebakterier. Det är utmärkt att ha för halsont, det försvinner på en gång och jag slipper alla sockriga halstabletter. Jag kan även använda det i min nässköljare för att nå bihålorna. Silvret används faktiskt i vården idag men då på svårbehandlade sår och inom djurhållning används det på djursår. Läs på om du är osäker. Jag rekommenderar bl.a. följande länkar:

Hur gör du för att hålla dig abstinent när du är sjuk?!!!

Styrkekramar!

Kia V.

 

Annonser

Min resa att leva i tillfrisknande från sockerberoende.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: