En viktig del i att bearbeta min beroendesjukdom är att meditera och vara i nuet. Inte fly eller vara spontan. Min beroendehjärna behöver rutiner och kontakt med mitt inre. Det får jag bla genom den här minimeditationen.

Den tar ca 2-3 minuter och kan användas som en portabel vän som man alltid kan ha med sig. Minimeditationen är ett bra och enkelt sätt att integrera självmedkänsla i vardagen. Läs mer om självmedkänsla på svenska här.

Den här minimediationen ger dig en oxytocinhöjning ungefär som när en kattunge blir lugnad av att kattmamman purrar och slickar den. Men här lär du dig att ge dig själv det du behöver för att bearbeta en jobbig situation.

Det första steget i meditationen är att hitta ett lugnande fysiskt uttryck. För många fungerar det att lägga båda händerna över hjärtat. Känn då värmen och hjärtslagen som pulserar under dina händer. Men för andra fungerar det bättre att lägga händerna på magen. (Kias tankar: jag håller händerna, för mig känns det som att någon håller i min hand och jag känner mig trygg) Det viktiga är att du hittar ett uttryck som ger just dig lugn och trygghet.

Meditationen går till så att man använder det här lugnande fysiska uttrycket och lägger till några fraser. Den här pausen kan användas närsomhelst under dagen när man känner sig upprörd, stressad eller orolig.

Min fria översättning av ”self-compassion break” lyder:

Börja med att tänka på något i livet som oroar dig. Det kan vara något jobbigt som hänt, att du dömer dig själv eller något du faktiskt gjort fel. Det kan även vara en situation som du finner läskig eller ledsamt. Välj en av dessa situationer (oftast finns det flera att välja emellan) som känns rätt att arbeta med just nu. Påminn dig själv om situationen, vad hände, vad sa hen, vad gjorde du? När du tänker på situationen så använd ditt fysiskt lugnande uttryck (ex. hålla i händerna). Upprepa sen tyst för dig själv följande fraser:

Detta är ett ögonblick av lidande.

Påminn dig om att detta är en svår situation.

Lidande är en del av livet.

Alla människor känner hela tiden riktigt tunga och jobbiga känslor. Du är inte ensam eller onormal, vi har alla svåra stunder och det är en del av att vara en människa.

Så må jag vara snäll mot mig själv i denna stund.

Att svara på det jobbiga med att vara vänlig, lugnande, omhändertagande mot sig själv. Känn värmen från dina händer. Ta in all den kärlek som orden ger dig.

Och må jag ge mig själv den omtanke jag behöver just nu.

Ge dig själv full tillåtelse att ge dig själv precis vad du behöver i detta ögonblick.

Upprepa gärna ett flertal gånger.

Och sist men inte minst. Finns det något du behöver höra just nu? Säg orden tyst för dig själv.

Originalet är på engelska av Kristin Neff. Hennes hemsida hittar du här. Hon har ett antal olika meditationer som jag använder så gott som dagligen. Nedladdade på min mobil är de med mig överallt!

Styrkekramar! 💪💙

Kia V.

Annonser

Min resa att leva i tillfrisknande från sockerberoende.

2 Comment on “Självmedkänsla – en kort pausmeditation

  1. Pingback: Förkylning och beroendehjärnan | EttSockerfrittLiv

  2. Pingback: Sjukdomen går i skov | EttSockerfrittLiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: